Cestování po Švédsku

To jsou jenom dvě míle - Letecká doprava - Autobusy a vlaky - Autem

Švédsko je velké. Hodně velké. Vzdálenost z jižního cípu Švédska k jeho severní hranici je přibližně taková, že kdybyste odtamtud vyrazili na opačnou stranu, dojedete až do Říma. O dopravu po tak rozlehlé zemi je naštěstí dobře postaráno. Cestování hromadnou dopravou je velice komfortní, spoje dobře navazují, dopravní prostředky jsou čisté a vybavení zpravidla plně funkční, je ale potřeba počítat s cenami, které jsou pro nás ještě pořád dost vysoké.

To jsou jenom dvě míle…

Když vám ve Švédsku někdo řekne, že místo, na které se ptáte, je jen kousek odsud, neberte to doslova. Rozhodně nepočítejte s tím, že si zaskočíte na otočku do sousední vesnice, která je podle informací od místních vzdálená pouhé dvě míle. Jedna skandinávská míle totiž čítá 10 kilometrů, takže místo procházky by vás čekala pořádná túra. ;-) Ukazatele podél cest však naštěstí udávají vzdálenost nejčastěji v kilometrech.

Vnitrostátní letecká doprava

Velké vzdálenosti pomáhají překonávat pravidelné vnitrostátní lety, takže když se chcete dostat například ze Stockholmu do Kiruny (cca 1 200 km), místo mnohahodinové štrapáce autem (zhruba 14 hodin) nebo vlakem (téměř 16 hodin) můžete cestu absolvovat letadlem za méně než dvě hodiny. Mnoho švédských měst má alespoň malé letiště pro osobní dopravu. Velkou část vnitrostátních letů provozuje regionální letecká společnost Newtjet. Přeletět můžete například z Arlandy do Gällivare, Arvidsjaur, Hemavan, Vilhelminy, Lycksele, atd. O mnoho dalších letů se starají komerční aerolinky (především SAS). Na webu je k dispozici vyhledávač vnitrostátních letů.

Autobusy a vlaky

Kromě toho je Švédsko protkané sítí železnic, které doplňují četné autobusové linky. Hromadnou dopravou se dostanete kamkoli a v podstatě kdykoli. Z velké části ji také zajišťuje švédský Státní dopravní podnik (Rikstrafiken) a jednotlivé kraje (najdete pod označením länstrafiklokaltrafik ve spojení s názvem kraje). Při cestování autobusem mohou nastat drobné komplikace, protože v některých lokálních spojích vůbec nepřijímají platbu v hotovosti a je nutné si pořídit předplacenou kartu. Potřebné informace seženete na každém autobusovém nádraží.

Vynikajícím prostředkem pro překonávání velkých vzdáleností jsou šedé rychlovlaky SJ 2000 (dříve X 2000) s běžnou cestovní rychlostí kolem 150 km/h a nová generace rychlovlaků SJ 3000. Poskytují opravdu vysoký komfort: cestujete si jako v bavlnce rozloženi na pohodlných širokých sedačkách v prostorných kupé, jízda je plynulá, vlaky jezdí na čas a k dispozici je samozřejmě i bezplatná wi-fi. Rychlovlaky mají jen málo zastávek a spojují většinu velkých švédských měst. Spojení do menších měst a vesniček zajišťují příjemné osobní vlaky, které najdete nejčastěji pod označením regionaltåg a úrovní předčí drtivou většinu českých vlakových souprav.

Jednoznačně nejlepší pro vyhledávání dopravních spojů je Resrobot, který spojuje všechny jízdní řády pohromadě a je k dispozici také jako aplikace pro Android a iPhone. Existuje také stránka pouze pro vlakové jízdní řády.

Autem po Švédsku

Pokud cestujete vlastním autem, připravte se na to, že maximální povolená rychlost na dálnicích a rychlostních silnicích je nižší, než jsme zvyklí (110 km/h), a že ji ve Švédsku navíc všichni dodržují. A to i přesto, že dálnice a rychlostní silnice (označené modrým štítkem s číslem od 1 do 99) jsou nejčastěji přímé, rovné a dobře přehledné. Odměnou za rychlostní omezení vám ale bude nesmírně pohodlná a bezpečná jízda po kvalitních vozovkách, slušní a ohleduplní řidiči. Zácpy jsou spíše výjimkou i na frekventovaných tazích, Švédi totiž umějí dobře zorganizovat i větší úpravy a údržbu silnic tak, aby se co nejméně projevily na plynulosti dopravy.

Maximální povolená rychlost na ostatních silnicích mimo obec je 70 km/h, v obcích 50 km/h. Rychlostní omezení neberte na lehkou váhu, švédské pokuty za nedodržení dopravních předpisů jsou nemalé a radarů je podél silnic rozmístěno mnoho.

Za použití dálnic se ve Švédsku neplatí. Placené úseky jsou jen dva: Öresundský most (Öresundsbron, mezi Švédskem a Dánskem) a Svinesundský most (Svinesundsbron, přes Svinesundskou úžinu mezi Švédskem a Norskem). Kromě toho se platí tranzitní poplatky za vjezd do centra Stockholmu a Göteborgu. Ceny benzínu patří k nejvyšším v Evropě, ale nejsou tak závratné jako třeba v sousedním Norsku. Litr 95oktanového benzínu stojí kolem 14 SEK. Nafta bývá o něco levnější.

Ve Švédsku žije ve volné přírodě, hlavně v řídce obydlených oblastech s rozlehlými lesy, mnoho divoké zvěře včetně losů, volně se pohybujících stád sobů aj., takže značky upozorňující na jejich výskyt nejsou ničím výjimečným. Nejznámější je výstražný trojúhelník s losem, který se ve zmenšené podobě dá koupit na každé benzínce jako turistický suvenýr. Přestože dopravní značení ve Švédsku může turistům připravit několik na první pohled zábavných momentů, je potřeba v takových případech opravdu projíždět označenými místy se zvýšenou pozorností.

Srážka s losem, který měří v kohoutku přes dva metry a váží půl tuny, obvykle nedopadá dobře. Kromě mnohem nebezpečnějších losů nebo divočáků se připravte také na možnost, že se vám do cesty může postavit i stádo polodivokých sobů nebo ovcí přesouvajících se z jedné pastviny na druhou. V takovém případě vám nezbyde nic jiného než zastavit a trpělivě počkat, až zvířata přejdou.

Na internetu najdete informace o aktuální dopravní situaci pro motoristy a dopravní aktuality nejen pro motoristy.

Autorkou textu je Hana Štěříková, všechna práva na použití jakékoliv části textu vyhrazena.

Vážíme si vašeho soukromí

Pomocí cookies analyzujeme návštěvnost, přizpůsobujeme obsah a reklamy podle vašich potřeb. Kliknutím na „Přijmout“ vyjadřujete souhlas s tím, že cookies používáme.