Cestování po Islandu

Letecky - Autobusem - Půjčení auta - Autem po Islandu - Stopování - Vnitrostátní trajekty - Doprava z letiště - MHD v Reykjavíku - Taxi

Letecky

Na rychlé přesuny je ideální opět letadlo. Funguje tu poměrně hustá síť větších či menších letišť, která kompenzují nevybavenost Islandu rychlými dálnicemi. Pokud si koupíte letenku např. u Air Iceland Connect s dostatečným předstihem, nejedná se ani o mnoho nákladnější dopravu než místním autobusem.

Leťte na Island v dobré partě

Autobusem

Nejjednodušší a nejlevnější je využít služby místních autobusových dopravců. V sezoně nabízejí různé druhy pasů – okružních jízdenek (označené Bus passports), kdy vám lístek platí na určitou trasu a dobu a vy můžete kdykoli vystoupit, prozkoumat danou oblast a pak zase nastoupit a pokračovat v cestě dál. Nabídka typů permanentek se rok od roku liší a ceny bohužel stoupají. Dají se samozřejmě koupit i jednotlivé jízdenky. Autobus si můžete stopnout v podstatě kdekoli na trase a za poplatek vás naloží i s kolem. Tedy pokud mají místo.

Dodržování jízdních řádů není stoprocentní, autobusy občas slouží i jako zásobovací a poštovní vozy. Nicméně pokud potřebujete stihnout nějaký navazující spoj, stačí se řidiči zmínit a můžete si být jistí, že na vás ten další autobus počká, nebo že se to vyřeší ke spokojenosti všech. Mimo sezonu je počet tras a spojů daleko menší a cestování vyžaduje daleko větší plánování a přípravu. Do některých turistických destinací se v zimě nezajíždí vůbec.

Odkazy

  • BSI - web centrálního autobusového nádraží v Reykjavíku obsahující odkazy na jednotlivé dopravce
  • icelandbybus - web, kde je možno zakoupit okružní jízdenky on-line

Půjčení auta

Pohodlnější, ale daleko dražší možností je zapůjčit si auto. Na Islandu působí všechny větší společnosti jako Hertz, Avis a podobně. Webových stránek, kde si lze auto zapůjčit je mnoho, například Reykjavikcars nebo Rentalcars. Můžete mít různé druhy vozidel s různými podmínkami, logicky platí, že čím větší a výkonnější vůz, tím vyšší cena. Záležitost je to pro našince opravdu dražší. A vždy je třeba připočítat ještě peníze na benzín.

Auto vám přistaví na letiště nebo do přístavu a většinou není podmínkou, abyste ho vraceli na stejném místě, záleží na dohodě. A jenom drobné doporučení – auto si při převzetí vždy pořádně zkontrolujte a nahlaste jakoukoli závadu nebo škrábanec.

Cestování autem po Islandu

Jízda autem na Islandu má vzhledem k přírodním podmínkám svá specifika. Jen část hlavních silnic je asfaltová, valná většina silnic, a to včetně části hlavní okružní silnice číslo 1 je prašná. Maximální rychlost na asfaltových silnicích mimo sídla je 90 km/h, na prašných cestách 80 km/h a ve městech 50 km/h. Velká část mostů je pouze jednosměrná s tím, že platí pravidlo, že kdo vjede první na most, má přednost.

Ovce se pohybují po ostrově často volně, je nutná zvýšená pozornost. Pokud vidíte ovci s jehnětem vedle silnice, je dost velká pravděpodobnost, že někde je ještě jedno jehně. Pravidelně na druhé straně silnice a zrovna se vám chystá přeběhnout přes cestu. Vzhledem k terénu se zde vyskytuje velké množství tzv. slepých kopců – míst, kdy nevidíte za horizont a jestli se k vám náhodou někdo neblíží. A je to tu opět: pozor na poryvy větru.

Užitečné odkazy pro řidiče:

Stopování

Stopování po Islandu je možné, ale vzhledem k frekvenci dopravy na místních cestách není příliš rozšířené. Připravte se na dlouhé čekání a krátké úseky jednotlivých stopů. Vezmou vás spíš místní než turisté v půjčených draze zaplacených autech. Islanďané nemají ve zvyku stopovat vůbec a vezmou vás hlavně proto, že se nad vámi slitují nebo jsou zvědaví, co že jste to za blázny na liduprázdné silnici.

Vnitrostátní trajekty

Na několika místech na Islandu fungují i místní trajekty mezi ostrovy nebo přes fjord. Například mezi městečkem Stykkishólmur a pobřežím západních fjordů nebo na ostrovy Vestmannaeyjar či ostrov Grímsey. Trajekty jezdí opět podle sezónních jízdních řádů a rozhodně doporučuji se o plavbách předem informovat.

Odkazy na islandské trajektové společnosti:

Doprava z letiště v Keflavíku do Reykjavíku

Funguje zde poměrně dobrý systém autobusového spojení "Flybus" založený na tom, že letadla na Island přilétají a odlétají ve vlnách. Autobusy stojí hned před hlavním východem z letištní haly, jízdenku zakoupíte buď v hale, nebo u řidiče. Ceny se neustále zvyšují. Můžete drobně ušetřit, pokud si zakoupíte rovnou zpáteční jízdenku. Platná je rok. Autobus odjíždí, když je zaplněn, poté je přistaven nový, přičemž interval odjezdů může být cca 15-20 min. Cena jednosměrné jízdenky začíná na 2 500 ISK, zpáteční pak na 4 500 ISK.

Cesta z letiště na hlavní autobusové nádraží BSÍ v Reykjavíku trvá cca 50 minut. Je možné řidiče požádat, aby při cestě zastavil v jednotlivých předměstích. Některé hotely a penziony mají domluvenou přepravu ubytovaných hostů až k hotelu. Tato varianta znamená přestup do menších autobusů na BSÍ a je za příplatek. Pak stačí, pokud řidiči na letišti nahlásíte hotel, ve kterém jste ubytovaní (tedy pokud víte, že má tuto službu zajištěnou).

Při cestě zpět na letiště se službou Flybus je dobré zjistit si odjezd autobusu předem, a to přímo na webových stránkách nebo se zeptat na recepci hotelu. Některé hotely mají dohodnuté vyzvednutí hostů přímo u hotelu a za menší příplatek můžete této služby využít, i když v daném hotelu nejste ubytovaní. Nevýhodou však je, že hodina vyzvednutí se vám nemusí hodit pro cestu na letiště. A nutné je – ostatně jako kdekoli při cestování na letiště - dobře spočítat čas potřebný na cestu.

Zvláštní kapitolou je městská hromadná doprava v Reykjavíku, která je založená na autobusové dopravě. Funguje tu letní a zimní jízdní řád. V zimě jezdí autobusů více a jezdí častěji. Je to proto, že v létě někteří řidiči jezdí meziměstské spoje a vozí turisty. Navíc v létě obyvatelé hlavního města využívají MHD ještě méně než v zimě. V Reykjavíku včetně předměstí žije kolem 160 000 lidí a město je roztahané po okolních vršcích. Valná většina obyvatel používá vlastní auto nebo kolo.

MHD v Reykjavíku

Ještě nedávno nebyly zastávky pojmenované, jízdní řády jste si museli odečítat a dedukovat, kdy asi tak bus přijede. Pak na něj bylo nutno mávat a ještě mít připravený přesný obnos předem, pokud jste si nekoupili jízdenku na některém z mála předprodejních míst. Stanice nebyly hlášeny, a pokud jste si nezazvonili, řidič prostě nestavěl ani nenaznačoval, že nějakou zastávku zrovna míjí. Prostě adrenalin.

Dnes už je situace lepší, stanice jsou vybaveny jízdními řády a mají názvy. Nad čím ovšem rozum zůstává stát je, že stejná stanice v opačných směrech má jiný název. Stejně tak se připravte na to, že nejkratší interval mezi odjezdy autobusů je 10 minut v zimě, v létě 15 minut. Běžná je i půlhodina nebo hodina a o svátcích často pro jistotu nejezdí vůbec, je přece svátek...

Taxi

Taxislužby nejsou úplně levné, ale co je na Islandu levné. Seznam různých společností taxislužeb naleznete na stránkách Visitreykjavik. Taxikáři fungují i jako messenger po městě, nebo vás v zimě zachrání a přijedou nastartovat vymrzlou autobaterii. Pozor o pátečních a sobotních nocích, kdy jsou čekací doby nekonečné. Pokud vám přijde divné, proč lidé stojí na ulici ve frontě v podivné zastávce, vězte, že je to stanoviště taxíků a že čekají na taxík, ne na autobus. V dobách minulých za tvrdší prohibice taxikáři „pracovali“ i jako ilegální dodavatelé alkoholu po všeobecné zavírací hodině.

Autorkou textu je Blanka Pöschlová, všechna práva na použití jakékoliv části textu vyhrazena.

Leťte na Island v dobré partě